vrijdag 30 december 2011

Dit is geen eindejaarsblog

Want voor je het weet begin je een traditie en zit je er aan vast. En ik heb überhaupt geen idee of dit blog het einde van 2012 haalt, dus dat soort verbintenissen ga ik niet aan. Maar ik heb wel het gevoel dat ik wil schrijven over mijn afgelopen jaar, omdat het aan de ene kant een jaar was als zo vele andere, en tegelijkertijd bijzonder.

2011 staat voor mij in het teken van twitter. Ik ben weliswaar in 2010 begonnen maar die eerste 11 dagen mogen geen naam hebben, die waren vooral gevuld met het wijzigen van mijn ei in een ava en me afvragen waar termen als twexit en ROFLOL voor stonden.

Inmiddels durf ik mezelf wel een ervaren tweep te noemen, en toch verbaast twitter me nog regelmatig. Dat is voor mij ook de charme van het medium, daar waar facebook en hyves vrij platte werelden zijn met een groepje afgebakende bekenden die familiefoto’s posten en vertellen over de afwas, is twitter een chaotische melting pot van dwazen en intellectuelen waarbij je geen idee hebt wat je nu weer te wachten staat. Op facebook en hyves laat je oude vrienden delen in je leven, op twitter maak je nieuwe vrienden.

Dat niet iedereen van even goede zin is heb ik ook aan den lijve kunnen ondervinden. Dat wat me irl nog nooit was overkomen gebeurde me op twitter dus wel: ik vertrouwde iemand op zijn mooie blauwe ogen. Onterecht. Maar datzelfde twitter heelde ook de ontstane wond sneller dan ik had kunnen hopen. Tweepcare is een uitstekende remedie voor zielepijn.

Als ik 2011 in een woord moet samenvatten kies ik dan ook voor vriendschap. Voor vriendschap met de mensen die ik heb leren kennen in een oneindige meervoud van 140 tekens. Voor een vriendschap die een gouden randje bleek tijdens een vrijwel verloren vakantie. Maar ook voor verloren gewaande vriendschappen die onverwacht nieuw leven werden ingeblazen. En voor vriendschappen die zich op onverwachte plaatsen in kleine hoekjes bleken op te houden, daar waar je een ongeluk verwacht.

En dan nu afwachten wat 2012 voor me in petto heeft. Het wordt waarschijnlijk een bijzonder jaar, zoals zo vele andere.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten