vrijdag 31 oktober 2014

Opium, acrostichon en ik.

Subtitel: dat lees je nou nooit als bijwerking.


Hoe het allemaal begon:

Als logische stap in de zoektocht naar een pijnstiller waarmee ik de zenuwpijn in mijn been (gevolg van de hernia) onder controle zou krijgen schreef de dokter mij afgelopen vrijdag Oxycodon voor. Vrijdagavond beginnen met 2 pilletjes, daarna elke ochtend en avond 1 pilletje innemen.

Oxycodon, ik had er nog nooit van gehoord maar bij de apotheek hoorde ik de assistente aan de apotheker vragen: "Wil je deze uitgifte alsjeblieft nakijken, het is opium"


Opium...


Ze bedoelde natuurlijk dat het een opioide pijnstiller is, en onder de opiumwet valt. Maar dat woord nestelde zich nogal comfortabel in zachte kussens ergens in een hoekje van mijn brein en ging daar rondzingen.


Opium


Zaterdag, na pilletje nummer 3 werd het steeds gezelliger in mijn hoofd. Het rustige bankje met zachte kussens waar het woord 'opium' zich genesteld had groeide allengs uit  tot een loungebar van grootstedelijke proporties waar woorden en gedachten gezellig door elkaar buitelden, mingelden en kruisbestuivingen uitvoerden. En de sfeer in mijn hoofd was goed, een rustige, gemoedelijke, vriendelijke atmosfeer. Heel anders dan wanneer ik ietwat royaal alcohol inneem. Alcohol brengt meer de sensatie dat je in een achtbaan zit, inclusief de harde stoel en beugel om je aan vast te houden, de vlinders in je buik en de neiging je armen in de lucht te gooien en te gillen als je een bocht maakt. Opium bracht me de associatie met warme dekens, rust maar ook het gevoel dat er meer was daarbuiten. Dat ik ineens in contact stond met frequenties die ik hiervoor niet kon waarnemen. Alsof er aliens in de loungebar zaten, vriendelijke levensvormen die ik niet eerder had waargenomen maar die bijdroegen aan de sfeer van vernieuwing, van vrijheid, van het realiseren van dromen.


En dat staat nou nooit in een bijsluiter...


Ik dicht vaker. Een aantal van mijn volgers weet waar ik qua dichten toe in staat ben. Maar die zaterdagavond verraste ik mezelf. De fascinatie over wat zich in mijn hoofd afspeelde ging zich uiten in acrostichons. 

Acrostiwattes? 

Ik moest het zelf ook googelen. Acrostichon: een dichtvorm waarbij de eerste letters van het gedicht een woord vormen.


Hieronder chronologisch mijn tweets van die avond. En daartussen enkele reacties, cursief. Ik had plezier, met dank aan mijn volgers. En opium. 



Opeenvolging van

Pessimisme en blijdschap

In mijn hoofd chaos

Uit mijn mond verwarring

Maar geen pijn meer

#beginrijm


Oh geen #beginrijm maar een #Acrostichon. Dus


Ohhh zie ze toch eens vliegen

Prachtig door de lucht

In roze tuutuutjes

Uitmuntende prestatie

Mooie olifantjes!

#Acrostichon


Ik voel een thema-avond opkomen ;-))


Onontgonnen frequenties

Peilloze diepten

Inkomende golven

Uitgaande gedachten

Maar geen hond die me snapt

#Acrostichon


Opeens weet je het!

Perfect, dat is het

Ideaal en ook

Uiterst uitvoerbaar

Maar wat ook alweer?

#Acrostichon


Voor degenen bij wie het kwartje nog niet viel ;-) #Acrostichon http://t.co/g0vNIrm5uQ


Oh wilde bloem

Prachtig tere blaadjes

Intense kleur

Uiterst fragiel

Mooi

#Acrostichon


Op zich wel fijn het

Past precies

In de beperkte en

Uitgemeten ruimte van het

Medium twitter

#Acrostichon


Van @Marsangas:

@Zoutdropje 

Wat een lol

Al die woorden

U bent magistraal.

Waarachtig artistiek,

Stoned als een garnaal


Onooglijk klein blauw

Pilletje

In een stugge

Uitdrukstrip

Medicijn

#Acrostichon


Oplettendheid geboden

Past u goed op

In de bijsluiter staat

Uitgelegd waar u

Mogelijk last van krijgt

#Acrostichon


Overcompensatie

Praktisch huisarrest

Ironisch dus wel, die

Uitgebreide ruimte in

Mijn hoofd

#Acrostichon


Overigens, vind u dit vaag?

Pauzeer dan niet

Ik gebruik netjes een #

Uitstekend te

Muten dus :)

#Acrostichon


Ja mensen, met diclofenac gebeurt zoiets toch een stuk minder snel ;-))


Open minded zoek ik

Plaatjes die me

Inspireren

Uren kan ik daar

Mee doorgaan

#Acrostichon


Ononderbroken stromen

Prachtige zinnen

In mij. Jammer dat

Uiteindelijk het gros 

Mij niet verlaat

#Acrostichon


Van @GJHoog:

@Zoutdropje

Ongelooflijke

Poezie,

Introspectieve

Uitzonderlijke

Meesterwerken!

#Acrostichon


Op zich wel eens leuk zo

Prieken met woorden

Ingegeven niet door

Uitgangsrijm

Maar door beginletter

#Acrostichon


Oranje zon

Paarse bloemen

Illustratief beeld

Uitstralende rust

Mooi

#Acrostichon http://t.co/ynAdtkFMge


Ondanks alle

Pogingen tot nu toe

Is het me nog niet gelukt het woord

Uberhaupt te gebruiken

Maf

#Acrostichon


Van @marsangas:

Onze @Zoutdropje 

Plaatst acrostichons

In de tijdlijn

Uiteraard

Met behulp van Opium


Onverwacht eerbetoon

Plezierige ervaring

Ik waardeer dat zeer!

Uit de grond van mijn hart: dank je 

@Marsanghas 

#Acrostichon #metsmokkel@


Ode aan schoonheid

Prachtige details

In elk blikveld

Uitvergroot

Magnifiek

#Acrostichon


Opeens weet je het

Prachtig moment

Ik ga naar bed

Uitrusten

Moe

#Acrostichon


Op kleine vuurvliegjes

Paraderen prinsessen

In kokette kledij

Uit vroeger tijden

Mijn aanstaande droom

#Acrostichon


Opgetogen beklimt

Poes mijn lijf

Ik, bankhangend, ben

Uitermate geschikt als

Matras

#Acrostichon


Opgepast

Petra

Is

Uitermate

Melig

😁

#Acrostichon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten